måndag 14 januari 2008

Ord

"Du kommer inte få bättre betyg av att du gör dig till."
Vad är det för en jävla kommentar?!
Min kära svensklärare (och för den som missar sarkasmen så kan jag informera om att jag tycker så illa om min svensklärare att denne inte ens fått ett öknamn. Hon är inte värd energin det tar.) ansåg att jag gör mig till och använder ett "onaturligt, konstlat språk som inte ligger väl för ungdomar."
Detta gör mig fly förbannad då jag inte anser mig göra mig till och inte heller uppskattar att svenskläraren bestämt sig för att mitt språkbruk ter sig som det gör för att jag tror att jag skulle kunna få ett högre betyg för det.
Bara för att hon inte anser att folk under 30 och utan en universitetsexamen i lingvistik skall använda ord som "ehuru", "annorstädes", "ekvivalent", "emedan", "huruvida", "ambivalens" eller "kondoleanser" så kan hon välan inte anklaga oss, eller mig, som gör det, på en daglig basis dessutom, för att göra mig till.
Förbannade människa!

2 kommentarer:

  1. (Joint comment concerning both Swedish Teacher Entries, 'kay?)

    ALHKLJLSAKDFJLSD. Gå till Anders. Snälla!

    1. Hon hatar dig.
    2. Hur f-a-n tror hon att någon som inte har ditt ordföråd i sitt dagliga tal skulle kunna använda "sådana" ord korrekt i sina skrifter?
    3. Det är väl självklart att ett bildat / korrekt språk kommer att ge oss högre betyg i slutändan!

    She harms me. No, actually, just hearing of her harms me.

    *adores the Erika*

    SvaraRadera
  2. Man måste dock betänka, när man gör en bedömning av en elevs förmåga att bruka det svenska språket, att förmågan att uttrycka sig faktiskt kan förtas av ett allt för avancerat eller försvårat språkbruk. Distinktionen mellan att skriva korrekt och att skriva överdrivet korrekt är faktiskt ganska betydande. En stor risk är att det nästan blir regel att känslomässiga budskap och retoriskt inflytande går förlorat i ett ständigt påträngande ordbajseri. Termer av det slag som den genomsnittslige läsaren inte kan ta till sig förlorar mycket av sitt språkliga värde fram till dess att man nått en rent språkligt högre nivå hos sina läsare. Exempelvis på högskolan.

    SvaraRadera

Hi, please use a nick even if you go anonymous, it makes conversations easier.
Also, do attempt to be kind in your comments!